Tuesday, November 27, 2012

Perlu ke CAKNA dengan nutrition bagai ni?

Pertama sekali, saya tak tahu kenapa tapi saya suka dengan perkataan cakna, sebab itu saya pakai perkataan ini banyak kali dalam blog ini. Heh. :)

Kedua, jawapan untuk soalan di atas adalah MESTILAH, HAIYOH mau tanya lagik ka.

Sesungguhnya, ada beribu sebab kenapa kita perlu ambil peduli dengan pemakanan/ nutrisi kita terutamanya pada marcapada (wah, pemilihan perkataan!) yang penuh dengan makanan proses (processed food), makanan segera/ laju (instant and fast food), segala pengawet bagai, kondisi makanan yang dibenarkan dan sebagainyalah.

Dietitian/ penulis buku terkenal dari US, Nicole Cormier (link beliau di LinkedIn) pernah menyatakan di dalam bukunya Guide to Nutrition: All you need to keep you and your family healthy (link) 10 sebab utama bagaimana memahami nutrisi asas (basic nutrition) boleh memperbaiki kualiti hidup kita.

Siapa malas nak baca (penat je saya tulis tahu!), skip ke 2 perenggan terakhir untuk kesimpulan. 

1. Nutrisi asas berkaitan atau berfokus kepada mengawal kadar gula dalam darah yang cukup penting untuk mengawal tahap tenaga (energy level), tahap kelaparan dan berat badan. Tak faham? Takpe, nanti kita kupas lagi dalam entri akan datang.

2. Mengambil makanan sebenar yang tidak diproses (real food) yang kaya dan padat dengan nutrisi tanpa lemak tepu tambahan, gula tambahan, kanji tambahan dan garam tambahan (bahan-bahan tambahan ini lah yang selalu diletak dalam processed food, sebab tu sedap!) boleh memperbaiki tahap kesihatan dan mengelakkan penyakit kronik. Masih blurred apa itu processed food? Google sendiri hehe. Atau nantikan entri khas untuk itu, ok.

3. Perubahan dalam gaya hidup (lifestyle changes) boleh mengurangkan atau menghilangkan terus kebergantungan kepada ubat-ubatan yang berkaitan untuk mengawal tahap kolesterol, tekanan darah, diabetes, dan depression. Dan bila tiada bergantung kepada ubat-ubat ini, maka kuranglah kesan sampingan (side effects) yang sangat tak best, dan duit pun tak payah pakai banyak untuk beli ubat. Bukankah ini menguntungkan?
Mungkin golongan muda belum menghadapi situasi ini, tapi tanyalah pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang terpaksa menelan pil-pil sebegini setiap hari. :) Moga cepat sembuh! Untuk yang muda, beringatlah dari sekarang! (Kredit)

4. Lifestyle changes mengurangkan sebab/ faktor yang menyumbang kepada penyakit kardiovaskular (berkaitan jantung) seperti tekanan darah tinggi, tahap gula tinggi dalam darah dan obesiti. Jadi, mengubah gaya hidup tentulah akan menyelamatkan nyawa anda! (dengan izin Tuhan).
Obesiti atau terma perubatannya gemok yang melebeh-lebeh. Penampilan tak elok? Who cares? Siapa kisah? Yang penting kesihatan awak! Ye, awaklah! (Kredit)

5. Superfood atau makananawesome seperti kekacang yang mengandungi protein dan serat (fibre) membantu mengawal gula dalam darah, kadar kelaparan dan tahap tenaga. Nak tahu apa jenis makanan yang menyediakan kandungan nutrient tertentu? Google lah! Hehe, atau inshaAllah akan diupdate nanti di blog ini.

6.  Lemak boleh menghalang kekurangan vitamin dalam badan dan membuatkan kita rasa kenyang. Of course bukan lemak garing di kulit ayam goreng tu! Tapi lemak sihat, tidak tepu (polyunsaturated dan monounsaturated) dalam tumbuhan seperti kekacang, minyak sayuran, avocados dan zaitun. Lemak sebegini penting untuk penyerapan  vitamin larut dalam lemak iaitu vitamin A, D, E, dan K.
Ayam hok lagu ni sapa tak mau oiiiiiiii. Tapi, tanggunglah akibatnya. Tak perlu elak 100%, tapi berpada-pada. :) 

7. Kebanyakan processed food menyebabkan pankreas kita terpaksa bekerja lebih dari dua kali ganda daripada yang sepatutnya untuk mencerna makanan tersebut. Tentulah ini tidak sihat. Kerja 8 jam sehari di pejabat, tapi bos suruh anda kerja 20 jam, mahu? Tak rela kan. Begitulah jua dengan pankreas, dan ini menyebabkan meningkatnya risiko penyakit terutama diabetis dan pra-diabetis.

8. Purata rakyat Amerika mengambil 6,000-18,000mg garam sehari dan menyebabkan tekanan darah tinggi, sakit jantung, fluid retention dan strok. Pada pendapat saya, sama je dengan rakyat Malaysia ha.

9. Walaupun terdapat syarat untuk melabel makanan, syarikat pengeluar makanan selalu menggunakan kaedah yang mengelirukan untuk menarik minat pengguna membeli, kononnya tampak sihat tapi sebenarnya tidak. Tipah tertipu dah. Itulah, tak mahu ambil tahu tentang nutrisi!

10. Serat (fibre) mengekalkan kesihatan sistem pencernaan, tetapi serat yang diasingkan kemudian ditambah ke dalam makanan diproses agar boleh dilabel 'mengandungi serat' adalah tidak sama dengan serat asli dalam real food.


Bagi sesiapa yang skip (pfft pemalas betul -.-), apa yang Cik Cormier cuba katakan secara ringkas adalah "kalau kau tak kisah pasal pemakanan kau, kau akan sakit nanti dan terseksa dan meningkatkan risiko mati awal. Period. Kau nak?". Itu apa yang dia cakap, bukan saya hehe. Itu secara teorilah. Kalau secara praktikalnya, 3 sebab kenapa anda perlu tahu: 
1. You are what you eat. Garbage in, garbage out! 
2. Tahu bagaimana nak masak sendiri di rumah secara sihat 
3. Makan di luar? Tiada masalah, anda tahu bagaimana nak memilih tempat dan order secara sihat

Bila anda tahu asas nutrisi. inshaAllah cukup senang untuk amalkan gaya hidup sihat, dan tiada alasan untuk tidak mengamalkannya!
Jadi, macam mana, nak cakna ke tidak dengan nutrisi anda? Andalah yang putuskan. :)

No comments:

Post a Comment